Przyszłość Motoryzacji w Europie: Wyzwania i Możliwości na Rynku Elektrycznych Aut
W kontekście zmieniających się przepisów dotyczących przyszłości motoryzacji w Europie, szefowa Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen, w swoim orędziu o stanie Unii nawiązała do przeglądu regulacji, które mają na celu zakaz sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku. Podkreśliła jednocześnie, że przyszłość to elektryczność, a Europa musi stać się kluczowym graczem w tej dziedzinie. Polscy europosłowie, w tym Dariusz Joński, zwracają uwagę na sytuację, w której państwa członkowskie Unii Europejskiej inwestują znaczące sumy w zbrojenia i bezpieczeństwo. Twierdzą, że w tym kontekście unijne cele klimatyczne powinny być bardziej elastyczne.
Motoryzacja, będąca jednym z fundamentów europejskiej gospodarki, ma kluczowe znaczenie dla wielu miejsc pracy. W swojej wypowiedzi von der Leyen zaznaczyła, że wcześniejsze modyfikacje regulacji w kierunku elastyczności przy realizacji celów na 2025 rok okazały się skuteczne. Nowe regulacje przewidują, że od połowy lat 30. wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i dostawcze muszą być zeroemisyjne, co jest krokiem w stronę ograniczenia emisji CO₂, odpowiadających za około 15 proc. całkowitych gazów cieplarnianych w UE.
Joński jednak wyraża sceptycyzm wobec tych ambitnych planów, sugerując, że mogą one być nierealne i dyskryminujące dla producentów. W obliczu rosnących wydatków na obronność Polska już teraz przeznacza niemal 5 proc. swojego PKB na zbrojenia, co podnosi koszty realizacji celów klimatycznych zarówno dla producentów, jak i konsumentów.
W opinii europosła, kluczowe jest połączenie dbałości o klimat z realiami przemysłu. Postuluje, aby zmiany w przepisach były bardziej umiarkowane i nie wiązały się z dużymi kosztami. Warto zauważyć, że branża motoryzacyjna w Europie zatrudnia około 7 milionów osób, a konkurencja ze strony Chin staje się coraz bardziej wyraźna, gdyż chińskie auta elektryczne są tańsze dzięki wsparciu rządowemu.
Kończąc swoją wypowiedź, Joński wskazuje na konieczność przemyślenia strategii twórczego podejścia w projektowaniu samochodów, aby komponenty mogły być łatwe do ponownego użycia i recyklingu. Zmiany te mają potencjał przynieść korzyści, o ile zostaną starannie przemyślane.
W obecnej sytuacji badań rynku pokazują, że cena samochodów elektrycznych jest głównym czynnikiem determinującym zakup. Gdyby na rynku pojawiły się tańsze modele, ich dostępność mogłaby znacząco zwiększyć zainteresowanie konsumentów. W odpowiedzi na te potrzeby Europejska Komisja stawia na inicjatywy promujące produkcję małych i przystępnych cenowo elektryków, co wpisuje się w założenia o niezbędności działania na rzecz lokalnej produkcji.
Cele klimatyczne i plany zakazu aut spalinowych powinny być przedmiotem dalszej dyskusji, a zalecenia dotyczące elastyczności regulacji mogą przynieść korzyści zarówno dla przemysłu, jak i konsumentów. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) zwraca uwagę na potencjał poprawy sytuacji w branży za pomocą strategii handlowych z regionami takimi jak Mercosur, co może pomóc w zwiększeniu eksportu europejskich aut.
Podsumowując, przyszłość motoryzacji w Europie wymaga przemyślanej strategii łączącej ekologię z realiami rynku, tak aby zaspokoić rosnące potrzeby konsumentów w zakresie tańszych i bardziej ekologicznych rozwiązań.
Źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA