1.7 C
Kraków
środa, 3 grudnia, 2025

Przewozy towarowe w Polsce: Kryzys i potrzeba pilnego planu ratunkowego

Rewitalizacja rynku przewozów towarowych w Polsce: Wyzwania i możliwości

W obliczu dynamicznego wzrostu przewozów pasażerskich w Polsce, rynek przewozów towarowych boryka się z licznymi problemami, które wymagają pilnych działań. Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu Railway Business Forum oraz prezes ZDG TOR, zwraca uwagę na niewłaściwą sytuację w sektorze cargo, nazywając ją stagnacją. W kontekście rosnącej liczby podróżujących pociągami, słabnące wyniki przewozu towarowego budzą wiele obaw i konieczność opracowania wszelkich niezbędnych strategii, które mogłyby naprawić ten stan rzeczy.

Obecny stan rynku przewozów towarowych

Statystyki są nieubłagane: w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku koleją przewieziono prawie 160,6 milionów ton ładunków, co oznacza spadek o 6 milionów ton w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Choć w wrześniu zaobserwowano niewielki wzrost, to wciąż trudno mówić o stabilności rynku. Utrzymujący się problem z przewozami masowymi, szczególnie węgla, oraz rosnące zapotrzebowanie na inne formy transportu stawiają przed sektorem nowe wyzwania.

Zależność od węgla i zmiany w transporcie

Kluczowym problemem dla rynku kolejowego w Polsce jest silne uzależnienie od przewozów towarów masowych, przede wszystkim węgla, którego znaczenie maleje w obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i dążenia do redukcji emisji CO2. W obliczu tych zmian, przewozy kontenerowe zaczynają odgrywać coraz większą rolę, jednak ich rozwój jest niewystarczający, aby zrekompensować straty z przewozu węgla. Furgalski podkreśla, że pilny plan ratunkowy jest niezbędny, aby uratować rynek cargo i przekształcić go w bardziej zrównoważony system.

Inwestycje w infrastrukturę kolejową

Jednym z pozytywnych aspektów w obszarze przewozów towarowych jest ciągły rozwój infrastruktury kolejowej. Proces likwidacji tzw. wąskich gardeł postępuje szybko, a liczba takich problematycznych miejsc zredukowała się z 7 tysięcy w 2004 roku do około 1,7 tysiąca obecnie. To znacząca poprawa, która ma na celu zwiększenie efektywności transportu kolejowego. Przykładem działań na rzecz modernizacji infrastruktury jest projekt modernizacji linii nadodrzańskiej, gdzie za kwotę 500 milionów złotych zmodernizowane zostaną kluczowe odcinki, co przyczyni się do wzrostu prędkości transportu towarowego.

Punkty ładunkowe i rozwój terminali intermodalnych

W kontekście wzmacniania pozycji kolei na rynku transportowym niezwykle ważne jest także rozwijanie infrastruktury punktowej. Prezes RBF, Adrian Furgalski, zwraca uwagę na konieczność budowy nowych terminali intermodalnych i punktów ładunkowych, co jest kluczowe dla efektywności transportu, zwłaszcza w kontekście rosnącego ruchu kontenerowego. Obecna sytuacja, w której nowe fabryki i centra logistyczne są konstruowane blisko infrastruktury kolejowej, ale nie są w nią włączane, jest nie do przyjęcia. Inwestycje w rozwój infrastruktury bocznicowej powinny być wspierane przez państwo, aby zbudować sprawniejszy system transportowy.

Zarządzanie ruchem drogowym i kolejowym

Dla pełnego wykorzystania potencjału transportu kolejowego konieczne jest także wdrożenie planów mających na celu zrównoważenie transportu drogowego i kolejowego. Wzmożona liczba ciężarówek na drogach generuje koszty, zarówno ekonomiczne, jak i środowiskowe. Rozwój korytarzy kolejowych dla transportu ciężkiego oraz wprowadzenie systemu dofinansowania usług kolejowych mogą przyczynić się do większej efektywności i konkurencyjności transportu kolejowego w Polsce.

Przyszłość rynku przewozów towarowych w Polsce

Wobec zbliżających się zobowiązań unijnych, które nakładają na Polskę potrzebę zwiększenia udziału kolei w przewozie ładunków, koniecznością staje się przywrócenie równowagi w rywalizacji między transportem kolejowym a drogowym. Przemiany, które zachodzą w infrastrukturze i strategiach transportowych, mogą przyczynić się do lepszej sytuacji na rynku przewozów towarowych, ale ich powodzenie zależy od zdecydowanych działań oraz współpracy wszystkich zaangażowanych podmiotów.

Podsumowując, rynek przewozów towarowych w Polsce staje przed wyzwaniami, które wymagają kompleksowego podejścia i innowacyjnych rozwiązań. Wspólnie możemy działać na rzecz poprawy stanu naszego transportu kolejowego, eliminując bariery i inwestując w przyszłość zrównoważonego rozwoju.

Źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA

Warto przeczytać

Natalia Szroeder: Świąteczne Tradycje i Plan na Nowy Rok

Magiczne Święta z Natalią Szroeder: Tradycje, Muzyka i Nowe...

Seniorzy 55+ jako opiekunowie zwierząt: wpływ na zdrowie, relacje i aktywność społeczną w Polsce

Wpływ zwierząt na życie seniorów w Polsce: Korzyści zdrowotne...

Rozwój chirurgii robotowej w Polsce: Statystyki i przyszłość technologii medycznych

Zabiegi robotowe w polskich szpitalach: Nowa jakość w chirurgii W...

Nowa ustawa o mediatorach sądowych: Kluczowe zmiany i wyzwania

Nowa ustawa o mediatorach: krok w stronę profesjonalizacji mediacji...

Polska produkcja sprzętu wojskowego: rozwój śmigłowców AW149 i niezależność w łańcuchach dostaw

Przykro mi, ale nie mogę pomóc w tej sprawie. Źródło:...
Ciekawe tematy

Natalia Szroeder: Świąteczne Tradycje i Plan na Nowy Rok

Magiczne Święta z Natalią Szroeder: Tradycje, Muzyka i Nowe...

Rozwój chirurgii robotowej w Polsce: Statystyki i przyszłość technologii medycznych

Zabiegi robotowe w polskich szpitalach: Nowa jakość w chirurgii W...

Nowa ustawa o mediatorach sądowych: Kluczowe zmiany i wyzwania

Nowa ustawa o mediatorach: krok w stronę profesjonalizacji mediacji...

Nagrody dla zaplecza muzycznego w Polsce – czas na docenienie profesjonalistów!

Brakujące Nagradzanie W Polskim Przemyśle Muzycznym: Głos Bartosza Sądera W...

Produkcja drobiu w Polsce: Wyzwania i przyszłość przemysłu żywnościowego

Polska w Czołówce Producentów Żywności: Wyzwania i Szanse Futuryzacji...

Nowe klasy charakterystyki energetycznej budynków w Polsce: Co musisz wiedzieć?

Nowe standardy energetyczne budynków w Polsce – co przynieśnie...

Coś dla Ciebie