Przyspieszenie modernizacji autostrady A4 – kluczowy krok dla transportu i bezpieczeństwa
Rozbudowa autostrady A4 na odcinku Kraków – Katowice staje się pilnym tematem, który wymaga natychmiastowej uwagi ze strony władz publicznych. Spółka Stalexport Autostrady, zarządzająca tym odcinkiem, zwraca uwagę na potrzebę wprowadzenia trzeciego pasa ruchu, który ma na celu usprawnienie tranzytu oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników drogi. Inwestycje w rozwój infrastruktury są konieczne w obliczu przewidywanego wzrostu natężenia ruchu, który może doprowadzić do poważnych problemów, takich jak korki, już w ciągu najbliższych dwóch lat.
Zarząd Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. konsekwentnie dąży do utrzymania wysokiego standardu autostrady A4, a także zapewnienia bezpieczeństwa jej użytkowników. W obecnym czasie trwa ostatni etap modernizacji, mającego na celu zakończenie koncesji w marcu 2027 roku. Spółka, w odpowiedzi na rosnące ilości pojazdów na drodze, jest gotowa współpracować z instytucjami publicznymi, aby przyspieszyć proces projektowania i realizacji dodatkowego pasa ruchu.
W rozmowie z agencją Newseria, prezes Stalexportu Andrzej Kaczmarek podkreśla, że przeprowadzenie koniecznych modernizacji jest kluczowe zarówno dla komfortu jazdy, jak i dla logistyki wojskowej, co w aktualnych warunkach geopolitycznych nabiera szczególnego znaczenia. Wraz z potrzebą modernizacji mostów i wiaduktów, konieczne jest dostosowanie infrastruktury do standardów NATO, co oznacza zwiększenie nośności obiektów oraz poprawę przepustowości wyjazdów, co z kolei ułatwi transport militarny na tym korytarzu.
Obecnie na autostradzie A4 dziennie przejeżdża około 50 tysięcy pojazdów. Eksperci zaznaczają, że natężenie ruchu wcale nie będzie malało, a wręcz przeciwnie – w perspektywie nadchodzących lat może jeszcze wzrosnąć, co stawia przed zarządcami autostrady ogromne wyzwania. Mosty i inne obiekty infrastrukturalne nie są już przystosowane do tak dużego natężenia ruchu, jak również do przejazdów większych, wojskowych pojazdów. To przyczynia się do powstawania korków oraz zwiększa ryzyko wypadków, czego należy unikać w trosce o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg.
Zarząd Stalexportu serdecznie apeluje o przyspieszenie wszelkich działań związanych z rozbudową, ponieważ obecna koncesja na zarządzanie odcinkiem wygasa w marcu 2027 roku, a wówczas trasa A4 przejdzie pod szczególne nadzory Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Analizując sytuację zagraniczną, prezes Kaczmarek wskazuje na Hiszpanię, gdzie po zniesieniu opłat na kilku autostradach zaobserwowano znaczny wzrost natężenia ruchu o blisko 70%. W przypadku braku adekwatnych działań na polskim odcinku A4, możemy spodziewać się poważnej sytuacji kryzysowej, związanej z zatrzymaniem ruchu oraz tworzeniem się gigantycznych korków.
Warto dodać, że w roku 2024 na modernizację infrastruktury Stalexport przeznaczył około 239,4 mln złotych, a w ramach inwestycji do końca koncesji nakłady na wymianę nawierzchni oraz prace inwestycyjne mogą sięgnąć kwoty ponad 400 mln złotych. Całkowita wartość kontraktów dotyczących modernizacji na szczeblu krajowym wyniosła w latach 2023-2024 blisko 540 mln zł. Żeby przystosować A4 do nowych wyzwań, związanych z transportem militarnym i wzrastającym natężeniem ruchu, konieczne będą dalsze znaczne nakłady, które obciążą budżet państwa.
Nie można jednak zapominać, że Polska nie może sobie pozwolić na rezygnację z płatności za autostrady. Tak jak w krajach o rozwiniętej infrastrukturze drogowej, takich jak Czechy, Austria czy Włochy, system opłat za korzystanie z autostrad powinien być wyważony i skutecznie włączony w ramy systemu transportowego, by móc funkcjonować sprawnie w przyszłości. Stalexport przypomina, że w ostatnich latach w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, zyski z tej inwestycji przyniosły skarbowi państwa ponad 503 mln złotych netto, co przyczyniło się do znacznego wsparcia budżetu.
Andrzej Kaczmarek, prezes Stalexportu, zauważa, że użytkowanie autostrady wiąże się z kosztami, które nie tylko muszą być pokrywane przez użytkowników, ale również powinny być zabezpieczone w budżecie państwa. Standardy unijne mówią jasno: każde zanieczyszczenie powinno być regulowane przez emitenta, co wprowadza konieczność opracowania efektywnego systemu utrzymania infrastruktury. Współpraca z partnerami prywatnymi w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego staje się nie tylko potrzebą, ale także kluczowym rozwiązaniem na nadchodzące lata, które przyniosą wiele wyzwań związanych z utrzymywaniem infrastruktury drogowej.
Podkreślając znaczenie szybkiego dostępu do infrastruktury drogowej, w szczególności dla transportu wojskowego, Kaczmarek widzi potrzebę przyjęcia przez rząd strategii rozbudowy, która uwzględni partnerstwo z prywatnymi inwestorami. Obecny program „ReArm Europe” w Unii Europejskiej porusza te kwestie, oferując nowe możliwości rozwoju w zakresie transportu militarnego oraz związanej z tym infrastruktury.
Z perspektywy ekspertów, zaangażowanie podmiotów prywatnych w projekty infrastrukturalne pozostaje kluczowe dla szybkiej realizacji zadań, jakimi jest budowa i utrzymanie autostrad. Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) wydaje się być idealnym rozwiązaniem, które pozwala zintegrować dobrą jakość budowy oraz efektywność utrzymania infrastruktury. Ważne jest, aby w przyszłości przyciągnąć jak największą liczbę inwestorów prywatnych, którzy będą mogli wesprzeć rząd w realizacji ambitnych projektów związanych z transportem drogowym w Polsce.
W obliczu rosnących potrzeb w zakresie infrastruktury oraz wzrastającego natężenia ruchu, kluczowym elementem jest nie tylko modernizacja istniejących dróg, ale również przygotowanie ich do przyszłych wyzwań związanych ze zwiększonym transportem towarów i osób. Zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, inwestycje w nowoczesne technologie oraz współpraca z rynkiem prywatnym mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort podróżujących po autostradzie A4. Konieczne staje się włączenie wszystkich zainteresowanych stron do wspólnego działania na rzecz poprawy jakości sieci drogowej w Polsce, aby móc sprostać wyzwaniom, które niesie ze sobą przyszłość.
Źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA