Orlen na drodze do dekarbonizacji transportu lotniczego: Produkcja paliw SAF i zielonego wodoru
W obliczu rosnących wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji sektora transportu, Orlen stawia na innowacyjne rozwiązania. Celem koncernu jest produkcja aż 70 tysięcy ton zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) rocznie. Zgodnie z unijnymi regulacjami, do roku 2035 SAF ma stanowić 20 procent wszystkich paliw używanych w lotnictwie, co jest kluczowym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji dwutlenku węgla, który jest jednym z największych zagrożeń dla środowiska.
Paliwo SAF: Klucz do zrównoważonego lotnictwa
Paliwo SAF, którego rozwój jest w centrum zainteresowania Orlen, jest pozyskiwane w sposób zrównoważony, co oznacza, że może być produkowane z biomasy lub odpadów. W obliczu globalnych zmian klimatycznych, Orlen zmienia swoje podejście do źródeł paliw. Zamiast koncentrować się na paliwach kopalnych, skupia się na surowcach odnawialnych, co wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym. Jak podkreśla dr Arkadiusz Majoch, dyrektor Biura Badań i Rozwoju Petrochemii i Rafinerii Przyszłości w Orlenie, “zmieniamy podejście, patrzymy na pochodzenie odnawialne”.
Globalny wzrost produkcji paliw SAF
Z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) wynika, że produkcja paliwa SAF w 2024 roku osiągnie 1 milion ton, co oznacza dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, lecz wciąż stanowi zaledwie 0,3 procent globalnej produkcji. Przewiduje się jednak, że ta liczba znacznie wzrośnie, sięgając 2,1 miliona ton, co da 0,7 procenta całkowitej produkcji paliw lotniczych. W Europie przyjęto Rozporządzenie ReFuelEU Aviation, które ma na celu stopniowe zwiększanie udziału paliw odnawialnych w mieszankach lotniczych dostarczanych na główne lotniska, osiągnąć 6 procent do 2030 roku, 20 procent do 2035 roku, a aż 70 procent do 2050 roku.
Współpraca i innowacje w produkcji SAF
Orlen intensyfikuje prace nad technologiami produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego i zielonego wodoru. Kluczowym mechanizmem wspierającym te działania jest konkurs NEON III, który został ogłoszony wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Jego celem jest rozwój innowacji w przemyśle rafineryjno-petrochemicznym, skupiając się na technologiach produkcji paliw SAF oraz syntetycznych benzyn z wykorzystaniem CO2 i innych surowców biomasy.
Koncern planuje, że e-paliwa, powstające z połączenia wodoru z dwutlenkiem węgla, będą neutralne pod względem emisji CO2, co czyni je atrakcyjnymi pod względem ekologicznym. Orlen już zainwestował w odpowiednie instalacje, a pierwsza taka instalacja powstaje w Płocku. Uzyskane z niej paliwo ma mieć chemiczną strukturę przypominającą węglowodory stosowane w obecnym paliwie konwencjonalnym. To podejście znacząco ułatwi proces zastępowania ropy naftowej przez biopaliwa.
Edukacja i współpraca z uczelniami
Kolejnym krokiem w rozwoju sektora SAF jest współpraca Orlen z uczelniami technicznymi, takimi jak Politechnika Warszawska i Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Dzięki takim inicjatywom możliwe jest rozwijanie innowacyjnych technologii oraz budowanie kompetencji w zakresie zrównoważonej produkcji paliw.
Wodór jako przyszłość transportu
Zielony wodór, jako surowiec przyszłości, ma kluczowe znaczenie w strategiach dekarbonizacyjnych Orlen. Już teraz koncern inwestuje w produkcję nisko- i zeroemisyjnego wodoru, który będzie używany jako paliwo do transportu oraz jako surowiec w rafineriach. Obecnie Orlen rozważa budowę hubu wodorowego w pobliżu morskiej farmy wiatrowej, aby jeszcze bardziej zwiększyć efektywność produkcji wodoru z odnawialnych źródeł energii.
Fundusz Orlen VC zainwestował w innowacyjne rozwiązania, które mają zrewolucjonizować produkcję wodoru, zwiększając wydajność elektrolizerów. Osiągnięcie celów dotyczących wykorzystania wodoru odnawialnego do 2035 roku, kiedy to planowane jest osiągnięcie 350 tysięcy ton rocznej produkcji, staje się coraz bardziej realne.
Wnioski: Zrównoważona przyszłość transportu
Orlen, poprzez swoje ambicje związane z produkcją paliw zrównoważonych oraz dekarbonizacją sektora transportu, staje się liderem w działaniach na rzecz ochrony środowiska. Inwestycje w nowe technologie, współprace z uczelniami oraz rozwój innowacyjnych procesów produkcji są kluczem do zrealizowania założonych celów. W nadchodzących latach Orlen nie tylko przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2, ale i wyznaczy nowe standardy w przemyśle rafineryjnym, promując zrównoważony rozwój oraz czystsze źródła energii. W efekcie, zrównoważone paliwa lotnicze oraz zielony wodór mogą stać się fundamentem nowoczesnego, ekologicznego transportu.
Źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA