Jak rynek samochodów używanych w Polsce zmienia się w 2024 roku?
W ciągu najbliższych trzech lat aż 66 proc. Polaków planuje zakup samochodu, jednak większość z nich wybiera auta z drugiej ręki, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego przez autoDNA. Niewątpliwie, rynek wtórny w Polsce jest jednym z największych w Europie, na co wpływa ponad pięć używanych aut przypadających na jedno nowe. Choć następuje profesjonalizacja tego rynku, nie można zignorować istniejących nieprawidłowości i prób oszustwa, które wciąż są powszechne.
Jak zauważa Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodowych, Polacy zdecydowanie preferują auta używane. W 2023 roku w Polsce zarejestrowano niemal milion samochodów importowanych z zagranicy oraz 550 tys. nowych aut. Łącznie przerejestrowano 1,3 mln krajowych pojazdów, co oznacza wzrost o 31 proc. w stosunku do roku poprzedniego. To zjawisko można powiązać ze stabilizacją gospodarki oraz spadkiem inflacji, co z kolei wpłynęło na wolę zakupową Polaków.
Wzrost importu samochodów, który w 2023 roku sięgał 1,6 mln przerejestrowań, pokazuje, że pojazdy sprowadzane z UE odgrywają istotną rolę na polskim rynku wtórnym. Jak wynika z danych przedstawionych przez autoDNA, na każdy nowy samochód przypada aż pięć używanych. Tendencja ta pokazuje niesłabnące zainteresowanie konsumentów rynkiem aut z drugiej ręki.
Problem nieprawidłowości na rynku samochodów używanych
Niestety, rynek samochodów używanych w Polsce boryka się z poważnymi problemami, w tym z nieprawidłowościami, które wciąż się zdarzają. Paweł Tuzinek zwraca uwagę, że proceder kręcenia liczników, pomimo wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych, wciąż występuje. Badania przeprowadzone przez autoDNA i Minds & Roses ujawniają, że w 2024 roku odnotowano aż 65,5 tys. przypadków rozbieżności wskazań drogomierzy. Takie oszustwo pociąga za sobą ogromne straty finansowe dla kupujących, sięgające nawet 16 tys. zł na każde 100 tys. km cofniętego licznika w przypadku popularnych, używanych modeli.
Kolejnym poważnym problemem jest ukrywanie historii szkód. W 2024 roku raporty autoDNA wskazały na 431 tys. przypadków pojazdów, które miały przeszłość powypadkową, o czym sprzedający nie informowali swoich klientów. Jak pokazują dane, około 86 proc. nabywców obawia się problemów związanych z historią samochodu, a blisko połowa z nich nabyła auto, nie znając jego przeszłości. Taki stan rzeczy skłania do refleksji nad tym, jak ważne jest pełne ujawnienie informacji na temat pojazdu przed jego zakupem.
Potrzeba profesjonalnej weryfikacji stanu pojazdu
Z danych wynika, że jedynie kilkanaście procent kierowców decyduje się na profesjonalną weryfikację stanu pojazdu. W większości przypadków weryfikacja ogranicza się do telefonicznego zapytania sprzedającego o stan auta, a bardzo rzadko sięga po raporty historii pojazdu czy usługi rzeczoznawców. Dlatego warto zwrócić uwagę na znaczenie korzystania z profesjonalnych usług, które mogą dostarczyć rzetelnych informacji na temat pojazdu. Michał Roszkowski, senior partner w Minds & Roses, podkreśla, że przeszłość pojazdu jest kluczowa dla satysfakcji z zakupu. Osoby, które miały okazję poznać historię samochodu, są znacznie bardziej zadowolone z zakupu w porównaniu do tych, którzy tej wiedzy nie posiadali.
Podczas poszukiwania odpowiedniego pojazdu, konsumenci coraz częściej postrzegają potrzebę weryfikacji historii samochodu jako standard. 88 proc. badanych wskazuje, że informacje dotyczące szkód powinny być dostępne w każdej ofercie sprzedaży. Brak takiej historii wymieniany jest jako jeden z głównych powodów niezadowolenia z transakcji.
Przyszłość rynku samochodów używanych
Eksperci przewidują, że zmiany w polskim rynku samochodów używanych będą zmierzały w stronę większej transparentności i dostępności informacji. Coraz więcej osób będzie oczekiwać szczegółowych raportów historii pojazdu przy każdej ofercie. Zastosowanie filtrów wyszukiwania, które pozwolą na przeszukiwanie bazy ofert według historii pojazdów, może stać się istotnym udogodnieniem dla konsumentów.
Wnioski z przeprowadzonych badań jasno wskazują, że dostęp do zweryfikowanej historii pojazdów jest niezbędny, aby poprawić jakość transakcji oraz zaufanie konsumentów. Większość kierowców deklaruje, że samochody z historią są chętniej wybierane, a ich rotacja na rynku będzie znacznie szybsza. To pozytywna wiadomość zarówno dla kupujących, jak i sprzedających, ponieważ dzięki większej przejrzystości, transakcje mogą stać się bardziej korzystne z punktu widzenia obydwu stron.
Przyszłość rynku samochodów używanych w Polsce z pewnością przyniesie wiele zmian i innowacji. Wzrost profesjonalizacji handel używanymi pojazdami oraz coraz silniejsze wymagania wobec sprzedających mogą przyczynić się do poprawy jakości ofert. Rynek będzie się rozwijał w kierunku, który zaspokoi potrzeby konsumentów, a transparentność stanie się jednym z kluczowych filarów, na których opierać się będą przyszłe transakcje.
Źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA