Opera w nowym wydaniu – „Cyrulik sewilski” w Warszawskiej Operze Kameralnej
Warszawska Opera Kameralna z końcem roku wchodzi na artystyczny szczyt, proponując niepowtarzalne wykonanie jednego z najważniejszych dzieł Gioacchina Rossiniego – „Cyrulika sewilskiego”. Alicja Węgorzewska, dyrektor z nieukrywaną satysfakcją, komentuje, jak cieszy się z możliwości współpracy z Grzegorzem Chrapkiewiczem, reżyserem znanym z precyzyjnych i psychologicznie głębokich interpretacji. Premiera zapowiada się jako wyjątkowe wydarzenie artystyczne, łączące klasykę operową z nowoczesnymi rozwiązaniami teatralnymi, pełne włoskiej pasji, finezyjnego humoru i muzycznego geniuszu.
Sztuka łącząca pokolenia
Węgorzewska podkreśla, że repertuar Warszawskiej Opery Kameralnej wzbogacony zostanie o operę Rossiniego, która idealnie łączy różne gałęzie sztuki. Decyzja o premierze „Cyrulika sewilskiego” była podyktowana chęcią zaprezentowania dzieła łączącego w sobie elementy scenograficzne, kostiumy, choreografię oraz multimedia. Grzegorz Chrapkiewicz, przez swoją długą karierę pedagogiczną, wychował całe pokolenia artystów operowych, zawsze kładąc nacisk na połączenie muzyki z grą aktorską i sztuką teatralną. W premierze wezmą udział wychowankowie Chrapkiewicza, którzy marzyli o tym, aby zagrać w tym spektaklu, co czyni wydarzenie jeszcze bardziej osobistym i sentymentalnym, biorąc pod uwagę zbliżający się jubileusz 45-lecia jego pracy twórczej.
Pasja i wizja artystyczna
Alicja Węgorzewska wyraża ogromne uznanie dla wizji artystycznej Chrapkiewicza, jego talentu, precyzji oraz kunsztu reżyserskiego. Jego wcześniejsze realizacje w Warszawskiej Operze Kameralnej, takie jak „Wesele Figara” czy „Tłusty czwartek”, spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem zarówno publiczności, jak i krytyków. Węgorzewska zwraca uwagę na to, jak Chrapkiewicz tworzy świeże oraz autentyczne przedstawienia, za co jest darzony dużym szacunkiem w środowisku artystycznym.
„Kocham jego wizję, kocham czysty, ascetyczny teatr z ogromnym poczuciem humoru” – mówi. Jej nadzieje na to, że podobnie jak w „Weselu Figara”, publiczność zgromadzi się w emocjonalnej atmosferze małego teatru, gdzie śmiech i radość będą integralną częścią przedstawienia, są dowodem na to, jak bardzo ceni sobie charyzmę Chrapkiewicza i jego zdolność do nawiązywania relacji z widownią.
Intrygi miłosne w sercu Sewilli
Akcja „Cyrulika sewilskiego” rozgrywa się w Tarkowatej Sewilli, gdzie zawirowania miłosne między hrabią Almavivą, przebiegłą Rozyną i wszechstronnym Figaro tworzą niezapomnianą mozaikę intryg. Twórcy spektaklu podkreślają, że opowieść ta, zachwycająca inteligentnym komizmem i pulsującym rytmem, cieszy się nieprzerwaną popularnością od ponad dwóch wieków, a jej aktualność jest niezaprzeczalna.
W roli Figaro wystąpi Hubert Zapiór, który wcieli się w postać cyrulika faktotum. „Figaro jest postacią, która rozwiązuje problemy, jest wszechstronny i gotów do działania w każdej sytuacji” – komentuje Zapiór. Przedstawienie to wesprze całościowo orkiestra, prowadzona przez znanego dyrygenta, Adama Banaszaka, który odpowiedzialny będzie za to, aby muzyczne crescendo Rossiniego rozbrzmiało z nową siłą i bogactwem.
Rozwój i promocja opery w mediach społecznościowych
W kontekście zmieniającego się odbiorcy sztuki, Alicja Węgorzewska cieszy się, że artyści angażują się w promocję Warszawskiej Opery Kameralnej w mediach społecznościowych. To podejście ma kluczowe znaczenie, aby przyciągnąć młodsze pokolenia widzów. „Młodzież jest dziś otwarta na promocję sztuki operowej” – mówi. Zjawisko tworzenia kontentu w formie TikToków czy innych materiałów wideo staje się coraz bardziej powszechne, a jego wpływ na dotarcie do nowych odbiorców nie może być zignorowany.
„To świetny sposób, by młodzież poczuła się częścią tego, co oferujemy” – dodaje Węgorzewska, podkreślając zjawiskowy wpływ mediów społecznościowych na współczesny świat kultury. Takie działania promują operę wśród rówieśników i znacząco wpływają na frekwencję w teatrze.
Przyszłość opery – nowoczesne podejścia do klasyki
Zbliżające się przedstawienie „Cyrulika sewilskiego” to nie tylko powrót do klasyki, ale również nowoczesne podejście do tej znanej opery. Chrapkiewicz, Węgorzewska i zaproszeni artyści stawiają na innowację, co czyni to wydarzenie wyjątkowym w kalendarium warszawskich oper. Dzięki połączeniu tradycji z nowoczesnością, widzowie mogą liczyć na spektakl, który na nowo odkryje przed nimi magię operowego świata.
Muzyczne arcydzieło Rossiniego, interpretowane przez utalentowanych artystów, ma szansę nie tylko na zdobycie serc miłośników opery, ale również na przyciągnięcie nowych widzów, zainteresowanych sztuką w jej najbardziej różnorodnych formach. Z tej perspektywy „Cyrulik sewilski” staje się znakiem firmowym Wiener Oper, a jego premiera z pewnością dostarczy niezapomnianych wrażeń artystycznych.
Z niecierpliwością czekamy na dzień premiery i mamy nadzieję, że zarówno artyści, jak i widzowie będą wciąż odnajdywali radość i zachwyt w tej nieprzemijającej sztuce operowej.
Źródło: Agencja Informacyjna NEWSERIA

