Remonty dróg i torowisk to nieodłączny element rozwoju miasta, ale dla lokalnych przedsiębiorców mogą one stanowić poważne zagrożenie dla ich działalności. Wielu usług nie da się przenieść do internetu, a ograniczony dostęp do lokali może skutkować znacznym spadkiem liczby klientów. W Krakowie, gdzie wkrótce rozpocznie się przebudowa węzła tramwajowego przy ulicy Piłsudskiego, władze miasta podjęły szereg działań mających na celu zminimalizowanie negatywnych skutków inwestycji dla lokalnego biznesu.
Pakiet rozwiązań wspierających przedsiębiorców
W odpowiedzi na potrzeby przedsiębiorców miasto, przy współpracy z Krakowską Kongregacją Kupiecką, wypracowało kompleksowy pakiet rozwiązań. Główne założenia obejmują:
- Lepsza komunikacja i dialog – Przedsiębiorcy zostali włączeni w proces informacyjny i konsultacyjny już na etapie planowania organizacji ruchu. Mają oni możliwość przedstawienia swoich oczekiwań oraz wskazania problemów wynikających ze specyfiki ich branży.
- Zapewnienie dostępu do lokali – Wykonawcy zobowiązano do stworzenia bezpiecznych przejść, podjazdów oraz oznakowania tymczasowych ścieżek dla pieszych, aby klienci mogli bez problemu dotrzeć do firm i sklepów.
- Zwiększenie widoczności firm – Lokale działające w obszarze remontów będą promowane m.in. poprzez specjalną interaktywną mapę przedsiębiorstw oraz kampanie informacyjne zachęcające mieszkańców do korzystania z ich usług.
- Dostęp do bieżących informacji – Powstanie specjalna strona internetowa oraz punkty informacyjne na miejscu budowy, gdzie przedsiębiorcy będą mogli uzyskać informacje o harmonogramie prac i przewidywanych zmianach w ruchu.
Pierwsze konsultacje i planowane inwestycje
Pierwsze spotkanie konsultacyjne w sprawie remontu torowiska na ulicach Straszewskiego i Piłsudskiego odbyło się 20 lutego w siedzibie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej. Przedsiębiorcy poznali szczegóły dotyczące tymczasowej organizacji ruchu, w tym propozycje dotyczące zachowania chodników, przejść dla pieszych oraz objazdów.
Prace budowlane rozpoczynają się w czerwcu 2025 roku i potrwają do stycznia 2026 roku. Obejmują one modernizację torowiska, budowę peronu wiedeńskiego oraz przebudowę chodników i zjazdów zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi, ponieważ obszar inwestycji znajduje się na liście UNESCO.